أحداث بدر معروفة ومحفوظة للجميع
أنا هحاول أعدى بسرعة على الاحداث وأركز على الدروس المستفادة من بدر
البداية
كانت خروج المسلمين لاعتراض قافلة ابى سفيان وهى فى طريقها للشام
ولكنهم أفلتوهاو أصرواعلى الاستيلاء عليها عند رجوعها
لمانما الى علم المسلمين أنها قافلة عظيمة وأن أهل مكة جميعا اشتركوا فيها
أول نقطة لفتت نظرى استخدام النبى صلى الله عليه وسلم لسلاح الاستخبارات على نطاق واسع
فلم يكن عليه الصلاة والسلام ليدع طريقة الا وأستخدمها لخدمة دعوته
ودى من الدروس المهمة جدا من بدر
ان الامام أو الحاكم يمكن له أن يستعين بالعيون والمراقبين يبثهم بين الاعداء لتبين أحوالهم وعددهم وخططهم
لكن فى بعض الغزوات الامر تطور عن ذلك
فى صلح الحديبية مثلا النبى إستعان بمشركين
ليس فى القتال بالطبع وانما كعيون على قريش
النقطة التانية
أن النبى والمسلمين لم يكن لديهم إستعداد للقتال
وأن عددا لا باس به من الصحابة لم يخرج لبدر باعتبارها تشبه ما سبقها من سرايا
أو لان منازلهم مثلا كانت بعيدة عن المسجد النبوى
فلم يتيسر لهم سماع النداء بالخروج
أو الاسراع فى الخروج
البعض لم يخرج لظروف
مثل سيدنا عثمان بن عفان الذى كان مشغولا بتمريض السيدة رقية
النقطة الثالثة
أن النبى عليه الصلاة السلام فى أحلك المواقف كان بيستخدم الشورى فيما لم ينزل به قران
لان الاخبار وقتها كانت عن نجاة القافلة وإصرار قريش على قتال المسلمين
لما النبى صلى الله عليه وسلم استشار اصحابه تكلم المهاجرون كلاما حسنا
ولكن النبى عليه الصلاة والسلام أخذ ينظر الى القوم ويقول لهم
أشيروا على أيها الناس
طبعا النبى كان يقصد الانصار
لانه فى بيعة العقبة لم يتعاهد معهم على القتال خارج يثرب
وانما عاهدوه على نصرته وحمايته ومنعه ممن يمنعون به أموالهم وأنفسهم وأبنائهم ونسائهم
اللماح سعد بن معاذ رضى الله عنه فهم مراد النبى صلى الله عليه وسلم
وقال والله لكأنك تريدنا يارسول الله
قال أجل
فقال لقد أمنا بك وصدقناك وأمنا ان ماجئت به هو الحق
وأعطيناك على ذلك عهودنا ومواثيقنا على السمع والطاعة
فامض لما
أردت له فنحن معك فوالذى بعثك بالحق لو استعرضت بنا هذا البحر فخضته لخضناه معك
سر النبى صلى الله عليه وسلم بقول سعد
وقال
سيروا وأبشروا فان الله قد وعدنى إحدى الطائفتين والله لكأنى الان أنظر الى مصارع القوم
النبى صلى الله عليه وسلم أصر على معرفة رأى الانصار
لانه كان يريد أن يعرف هل سيلتزم الانصار ببنود معاهدتهم الضيقة معه
أم سيلتزمون ببنود العهد الكبير مع الله تعالى
ونجح الانصار كعادتهم فى اختبار شديد الصعوبة
وبينوا أن ما سيلتزمون به ليس فقط شروط بيعةالعقبة
وانما هم أدركوا أنهم وقعوا صكا عظيما وضح فى قوله تعالى
ان الله اشترى من المؤمنين أنفسهم وأموالهم بأن لهم الجنة يقاتلون ويقتلون
النبى علم بالتقريب أعداد قريش من الجزر التى ينحرونها
فادرك ان عدد قريش يتراوح بين التسعمائة والالف
الغل فى قلوب صناديد قريش والكبر دعاهم الى الاصرار على القتال
بالرغم من الهدف الاساسى لهم قد تحقق
وهو إنقاذ القافلة
ولكنهم أصروا بغباء على القضاء نهائيا على قوة المسلمين
حتى يرجع طريقهم امنا مرة اخرى وحتى لا تضيع هيبتهم بين العرب
والدليل قول ابى جهل عندما أرسل اليه ابو سفيان بنجاة القافلة
قال لا والله لا ارجع حتى نرد بدرا
فنقيم عليه ثلاثا فننحر الجزر ونطعم الطعام ونسقى الخمر
وتعزف علينا القيان وتسمع بنا العرب وبمسيرنا وجمعنا
فلا يزالون يهابوننا
الشورى تجلت للمرة التانية لما سمع النبى لرأى الحباب بن المنذر
الذى اعترض على المكان المختار من النبى لمعسكر المسلمين مادام لم ينزل بذلك وحى
وهنا بيقف المؤرخين والفقهاء على حد سواء لبيان أقسام تصرفات النبى عليه الصلاة والسلام
من تصرفات تشريعية
نزل بها وحى وواجب اتباعها حتى لو خالفت منطقنا وعقولنا
مثال اعتراض المسلمين على بنود صلح الحديبية
وتصرفات بشرية يمكن الرجوع عنها
النبى عليه الصلاة والسلام بعدما جهز الجيش ضرب مثلا واضحا وجليا لحسن التوكل على الله سبحانه
اذ راح صلى الله عليه وسلم وهو يعلم أنه مستجاب الدعوة يجأر الى الله تعالى بالدعاء قائلا
اللهم هذه قريش قد أقبلت بخيلائها وفخرها تحادك وتكذب رسولك
اللهم فنصرك الذى وعدتنى اللهم أحنهم الغداة
وظل يناشد ربه متضرعا حتى أشفق عليه خليله ابا بكر فالتزمه من وراءه وقال له
يارسول الله ابشر فوالذى نفسى بيده لينجزن الله لك ما وعدك
فى سؤال هنا بيطرحه البعض
لماذا كانت كل هذه الضراعة مادام النبى مطمئن لدرجة انه أشار لاصحابه على مصارع القوم
الجواب إن اطمئنان النبى وإيمانه بالنصر كان تصديقا منه للوعد الالهى له بالنصر
أما الاستغراق فى الدعا ءوالتضرع
فتلك هى وظيفة العبودية التى خلق من أجلها الانسان
وذلك هو ثمن النصر
فالنصر مهما توفرت وسائله وأسبابه فهومن عند الله
والله سبحانه وتعالى لا يريد منا الا ان نكون عبيدا له بالطبع وبالاختيار
هذه العبودية اتخذت مظهرها الرائع فى تضرع النبى
وهذا هو الثمن الذى استحق به المسلمون النصر
وتجلى ذلك فى قوله تعالى
اذ تستغيثون ربكم فاستجاب لكم انى ممدكم بالف من الملائكة مردفين
الرسول عليه الصلاة والسلام استخدم استراتيجة تحريض المسلمين على القتال
وهى واضحة جدا فى الايه الكريمة دى مش محتاجة اى كلام بعدها
يأايها النبى حرض المؤمنين على القتال ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مائتين وان يكن منكم مائة يغلبوا الفا من الذين كفروا بأنهم قوم لا يفقهون الان خفف الله عنكم وعلم ان فيكم ضعفا فان يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين
وان يكن منكم الف يغلبوا الفين باذن الله والله مع الصابرين
بنستفيد من بدر قضية فقهية وعقائدية اخرى
وهى إثبات الحياة البرزخية للاموات
وظهر ذلك فى وقوف النبى صلى الله عليه وسلم على فم القليب بعد انتهاء المعركة
ينادى قتلى بدر باسمائهم واسما ءابائهم
يافلان ويافلان بن فلان أيسركم أنكم أطعتم الله ورسوله فانا قد وجدنا ما وعدنا ربنا حقا فهل وجدتم ما وعدكم ربكم حقا
فقال عمر
يارسول الله ماتكلم من أجساد لا أرواح لها
فقال عليه الصلاة والسلام
والذى نفس محمد بيده ما أنتم باسمع لما اقول منهم
فى حاجة هنا بتوجع قلبى جدا
هى مش وقتها دلوقت بس استحملونى
المسلمين راجعين يثرب فى منتهى الفرحة
نصر بدر اكيد ليه طعم تانى مختلف عن اى معركة ستتم فيما بعد
النبى عليه الصلاة والسلام بيسبح وبيحمد الله على نصره
يكون الخبر المؤلم
وفاة السيدة رقية
البوست القادم عن شاء الله
عن إمداد الله المسلمين بالملائكة وقضية الاسرى
15 التعليقات:
السلام عليكم
هذه المعركة مشروحة بطريقة سهلة
ولقد عرفت معلومات كثيرة كنت لا أعلمها
أتمنى التواصل
تحياتى
الله ينور عليكي يا استاذة
فعلا ادي العيش لخبازه
تستاهلي لقب استاذة
تحياتي
حجزززززززززز التعليق التالت
والله بجد المعركه دي من احب احب المعارك الي بحبها مووووووت
و اتمني زيارتك لمدونتي المتواضعه
تحياتي ليكي بكل خير
TiTo
جزاكم الله خيرا على الموضوع
ايه ده ايه ده خيانة انا التعليق الخامس مبحبش الرقم ده بس يلا احسن من غيره احجزززززززززززززه
هاروح اقرا وارجع تانى
اوعى تروحى فى حتة
ادينى رجعت
اكيد اكيد وحشتك موووووووووت مش كده عارفة عارفة من غير ما تقولى
هههههههههههه
المهم انا مش هاقدر اقول حاجة غير اللهم صلى وسلم وبارك على سيد الخلق اجمعين واجعلنا من رفقائه فى الجنة
وتانى حاجة جزاكى الله كل خيرررررررررررر
احلى حاجة اما تتعلمى حاجة وتعلميها لغيرك
وده مش جديد عليك فسيادتكم بالفعل مدرسة ممتازة
ياستى وبقى التعليم اهو عن بعد ومن غير طباشير ولا زعيق
اينعم ممكن تكون الطلبة بتوعك ف المدرسة اذكى منى وده اكييييييد
بس يلا اهو تكسبى فيا ثواب
اروح انام انا بقى
وامبارح كان كل شيئ حلو الامن كان مستتب ومفيش ضحايا والحمد لله
مس
انا بعتذر انى اتاخرت فى التعليق وانى معلقتش على البوستات اللى فاتت
موضوعك عن بدر جميل
اشكرك عليه
العيش لخبازه على راى طارق مومن
دمتى قدوه للتعليم فى مصر
مبروك على الاجازه 4 ايام فى الاسبوع هههههههه
فى دائرة الضوء
اهلا وسهلا بك شرفتنى
جزاك الله خيرا على الاطراء
القلب المنكسر
اهلا بك
يارب الزيارة تتكرر
وانت قلبك سليم
قول امين
استاذ طارق
الله يكرمك
استاذة ايه بس ؟
ده انا بجرب نفسى فى الكتابة
دايما كده مشجعنى ورافع معنوياتى
الله يكرمك
بيطرية
لا مش هاروح فى اى حتة ماانت عارفة
well
وجزاك الله خيرا
تعال هنا
يعنى تغيب كل ده
وتقول جزاك الله خيرا
خليك فاكرها
بيطرية حمد لله على السلامة
وعلى عدم وجود ضحايا
مع انى اشك
بس معلش
شكرا على الكلام الجميل
اللى انا مااستحقهوش
ربنا يوفقك
اسامة
ماتعتذرتش على التأخير
احنا بنقلق على بعض بس
لكن هو التعليق مش واجب علينا يعنى
شكرا على الكلام الجميل
وشكرا على الضحكة الخبيثة
عقبال مااشوفك انت وويل مستوظفين حكومة اد الدنيا على الدرجة التالتة
وبتاخدوا اجازة 4 ايام
الاخ او الاخت اللى مسح تعليقه
شرفتنى بالزيارة
لكن انت مين ؟
مش سامعه000
انت مين قول لى؟
طيب كنت عايز تقول لى ورجعت فى كلامك
مش مشكلة 000
كل سنة وانت طيب
إرسال تعليق