? ??????????????Totally Vaycay!? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??10 Grabs Today. 3875 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Shhh... Listen? ????? ?? ???Rating: 4.5 (2 Ratings)??10 Grabs Today. 1708 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ??? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

الجمعة، 7 أغسطس 2009

فن إدارة الوقت


الموضوع ده منقول من موقع البرمجة اللغوية العصبية

حبيت ان حد يستفيد ويشجعنى اطبق الكلام ده

لانى فاشلة جدا فى ادارة وتنظيم وقتى

مطلوب منى شوية حاجات

انا مش شايفاها صعبة بس ربنا يسهل فى التنفيذ


بسم الله الرحمن الرحيم


محاولة الاستمتاع بأى عمل نقوم به

التمسك بالتفائل

التفكير فى النجاح دائما

عدم إضاعة الوقت فى الندم على الفشل

محاولة ابتكار طرق جديدة لتوفير الوقت كل يوم

الاستيقاظ فجرا والنوم مبكرا

الحرص على تناول غداء خفيف لايجلب النعاس بعده
يعنى بلاش نتغدى مكرونة بالباشاميل ومسقعة والكلام ده

تصفح الكتب بسرعة للحصول على الافكار

إعادة النظر فى العادات القديمة ومحاولة تحديثها أو التخلص منها

محاولة إلغاء أوقات الانتظار

واذا ماكان علي أن أنتظر

فاني أعتبر هذا الوقت هديه حتى أخطط أو أقوم بأي شئ لم أكن أجد الوقت للقيام به


انا عن نفسى اشتريت ipod ومتهنية حقيقى بسمع قران وانا فى طريقى للمدرسة وانا بحضروانا بشتغل فى البيت

نصيحة اسمعوا سورة طه من العفاسى قراءة حفص من موقع طريق الاسلام


تقديم الساعة خمس دقائق للوصول الى الميعاد مبكرا

أحمل معي مذكره حتى أسجل بها الملاحظات والافكار

استعراض قائمة الاهداف الحياتية كل يوم

وتحديد الانشطة التى تساعد فى تحقيق تلك الاهداف

وضع الاهداف فى مكان ظاهر للتمكن من رؤيتها وتعديلها ومراجعتها باستمرار

القيام بالتخطيط دوما

ووضع اولويات للاشياء التى يجب القيام بها

أعطي نفسي اجازه ومكافأه خاصه عندما أنجز الاشياء الهامة

تنفيذ العمل بنشاط وحيوية

التوقف تماما عن اى نشاط غير منتج

التركيز على الموضوعات التى سيكون لها افضل النتائج على المدى البعيد

أغلب تفكيري يكون مدونا على الورق

أعمل بمفردي أعمالا مبدعه في الصباح

أما أوقات بعد الظهر فأخصصها للمقابلات اذا ما أستدعى الأمر


انا معنديش مقابلات

يمكن يقصد الدروس الخصوصية ؟


تحديد وقت معين للانتهاء من المهام سواء لنفسى اولغيرى

الانصات والاهتمام فى كل مناقشة

عدم تضييع اوقات الاخرين

الاستعانة بالمتخصصين فى حل المشاكل ذات الطبيعة الخاصة

أخفف كثيرا من تكديس الاوراق

وأقوم بالتخلص مما يمكنني أن أتخلص منه

أتعامل مع أي قصاصة ورق مره واحده

أكتب رموزا لمعطم الخطابات على قصاصات من الورق

أرتب مكتبي جيدا

وأجعله مناسبا للعمل

وأضع أهم الأشياء في المركز من مكتبى


انا معنديش مكتب فى المدرسة

حجرة المدرسات فيها تقريبا فوق العشرين مدرسه

على ماانزل من الحصة لازم ادور على شنطتى وكتبى واحتار هشتغل واحضر فين


أخصص مكانا لكل الأشياء حتى لا أضيع وقتا في البحث عنها

أحاول ألا أفتر في العمل عند قيامي بانجاز أعمال نهاية الأسبوع

أقوم بالاسترخاء وعدم عمل أي شئ أحيانا

التقليل من المحادثات الصغيرة

احنا تقريبا مش بنبطل كلام فى الشغل

بنروح عندنا صداع مزمن

أسال نفسي دائما

ما هي أفضل طريقه لاستغلال وقتي الآن؟


مين عنده اقتراحات ؟

5 التعليقات:

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم
أولا انا ضد البرمجة اللغوية العصبية
ثانيا تنظيم الوقت شيء مهم جدا
شكرا ع الموضوع

حفيدة عرابى يقول...

السلام عليكم
اولا انا كمان ضد البرمجة اللغوية العصبية
لكن لما الاقى حاجة استفيد بيها عندهم مفيش مانع استخدمها
ثانيا
فعلا تنظيم الوقت شى مهم جدا
شكرا على التعليق

مالك يامصعب
انت مستعجل ولا ايه؟

ع يقول...

السلام عليكم بجد انا منبهر جدا بمدونتك والموضيع الجميله اليه موجوده فيها وبجد انا حزين انى ماكنتش متابع المدونه بتاعت حضرتك مع تمنياتى بمذيد من التوفيق تقبلى مرورى

علاء ابو كمال يقول...

السلام عليكم بجد انا منبهر جدا بمدونتك والموضيع الجميله اليه موجوده فيها وبجد انا حزين انى ماكنتش متابع المدونه بتاعت حضرتك مع تمنياتى بمذيد من التوفيق تقبلى مرورى

حفيدة عرابى يقول...

علاء ابو كمال
شرفتنى بالزيارة
يارب ماتكونش الاخيرة
شكرا على الكلام الجميل
انت صاحب وليد واسامة مش كده ؟
نورتونى كلكم والله